Kolejne postępy w teleportacji kwantowej przynoszą nadzieje związane z tą technologią ostatnim razem naukowcom z Szanghaju udało się „przenieść” foton na odległość 16 kilometrów, tym razem osiągnęli odległość 100km.
Jednak teleportacja w tym przypadku nie jest teleportacją w normalny tego słowa znaczeniu -czyli rozpadnięciu się obiektu i odtworzeniu go w innym miejscu, lecz przeniesieniu informacji pomiędzy dwoma splątanymi ze sobą elementami.
Za pomocą takiego splątania, kwantowe cząsteczki uzyskują w tym samym momencie takie same właściwości fizyczne, mimo że nie są połączone w żaden sposób. Splątanie kwantowe polega na tym, że obie cząsteczki stają się zależne względem siebie, jakakolwiek zmiana w jednej natychmiast następuje w drugiej (można to porównać do częstych przypadków gdzie jeden z bliźniaków odczuwa to co drugi bliźniak lub gdy drugiemu dzieje się coś złego).
Naukowcy z University of Scince and Technology of China, wykorzystali lasery do jednoczesnej zmiany właściwości fizycznych obu cząsteczek kwantowych za pomocą wyemitowanego światła i układu soczewek, dzięki temu udało im się teleportować informację na 97 kilometrów.
Taka technologia może mieć ogromny udział w natychmiastowym przesyłaniu informacji z satelit, które znajdują się 40 000 km od Ziemi. Naukowcy wiążą duże nadzieje z wykorzystaniem tej technologii, gdyż nie dość, że jest natychmiastowo „szybka” jest również bardzo bezpieczna, bo informacji przesyłanych w ten sposób nie da się przechwycić.
Eksperymenty i badania na temat potencjału splątania kwantowego są prowadzone nie tylko na fotonach ale również na innych cząsteczkach. Naukowcom udało się połączyć ze sobą dwa niewielkie diamenty, co było o wiele prostsze, ponieważ przy wykorzystaniu fotonów do teleportacji jest potrzebny układ skupiający promieniowanie.
Biorąc pod uwagę, że teleportacja była tylko mitem i zagadnieniem z serii Science-Fiction i fantasty – teleportacja informacji w fotonach jest już dużym osiągnięciem dla ludzkości. Poza tym jak wielu ludzi wie, wszystko zaczyna się od informacji, sam fakt o udanych eksperymentach powinno zwiększyć zainteresowanie wśród sponsorów i naukowców.